Sa primera
referència a sa pàtria mallorquina la trobam poc després de sa conquista
cristinana d’en Jaume I, concretament, l’any 1232, quan es cavaller portuguès
Pedro Gonsalviz afirma que arriba a Mallorca “ad defendendum Maioricarum
patriam et salvandum ubique omnia jura nostra”. Posteriorment, a sa
recopilació de 1339 de tots es privilegis i franqueses concedits pels Reis
Mallorca i d’Aragó se reconeix explícitament s’existència d’una pàtria
mallorquina: “per dominos cousules et juratos civitatis et totius patriae
Majorice.” En aquesta època encara igualam pàtria amb territori, ès
prest per parlar de pàtria com un fet social i natural arrelat en es si de sa
societat mallorquina. Durant s’Edat Mitja es mallorquins arribaran a
configurar-se com un conjunt humà amb un sentiment de diferenciació respecte
dets altres, que habita un territori delimitat, se caracterisa per una xarxa
institucional que manté units es components subjectiu —es sentiment de ser
mallorquins— i objectiu —Mallorca—. Devora pàtria hi trobam es terme
complementari de nació, i que fa referència an ets originaris d’un lloc
determinat o també a sa procedència d’origen des seus ascendents. Així tenim
nació espanyola, mallorquina, aragonesa, catalana, genovesa...
Durant s’Edat Mitja
comença a arrelar entres es mallorquins s’intenció de voler viure, sentir, i
pensar de sa manera que desitgen, i que culmina durant s’Edat Moderna. Aquest
dret a sentir i viure com a mallorquins se va construint damunt una vivència
comuna dins un territori limitat per s’insularitat, nodrit i organisat per ses
institucions i ordenaments amb que han dotat es monarques illencs es Regne,
representat pes Jurats i pes Consell. S’important fet objectiu que ès es
territori roman per damunt d’un estadi inferior on hi figuren sa diversitat
multiètnica cristiana, sarraïna i jueva.
S’idea de mallorquinitat, de pàtria mallorquina, pren força després de
s’annexió a Aragó (1343) i de sa mort d’en Jaume III a Llucmajor (1349). A
partir d’aquest moment Mallorca pateix una constant presió d’incorporació a
Catalunya. Sa personalitat des regne ès atacada i qüestionada p’en Pere d’Aragó
amb so Privilegi de Sant Feliu de Guíxols (1365). Però sa caparrudesa, es desig
i sa voluntat des mallorquins de romandre en es si de sa Corona Aragonesa com
un ens independet i diferenciat de Catalunya arriba a conseguir es
reconeixement reial dia 17 de juny de 1439, quan a petició des jurats
mallorquins, el Rei Alfons el Magnànim mitjançant es Privilegi de Gaeta
confirma ses franqueses mallorquines i a la vegada afirma que Mallorca no ès
una prolongació de Catalunya, ni està sotmesa a ses lleis catalanes: “lo
present Regne de Mallorques sia apartat hauent ses
franqueses especials e en res del món sia sotmés al Principat de Catalunya“
Durant es regnat d’en Ferran el
Catòlic, concretament a ses negociacions del 1488 respecte de sa reforma
econòmica que necessiten ses finances illenques, tenim sa primera menció a sa
nació mallorquina. Es notari Pere Litrà se queixa de s’apassionament de certs
Jurats de sa nació mallorquina a l’hora de mostrar sa seva oposició: “No
cregau nació al mon sia tant notada d’esser apassionada com mallorquins,
que ja som en assó, que per honesta demanda que fassan, tots los ohints stan ab
recel passions”. I vuit anys abans, el 1480, tenim una nova referència a sa pàtria mallorquina. Es
Jurats des Regne reclamen davant el Rei Ferran es seu recolzament per sa
promoció de sa docència lul·liana a Mallorca, posant com a exemple es mateix
Llull: “fill e natural d’aquest regne de Mallorques, compatriota nostre
(...) lo art e sciencia de Mestre Ramon es millor cosa e condecent se liga
assi, en aquesta patria sua que en altres parts del mon.”
Però novament
durant s’Edat Moderna, amb so Regne de Mallorca formant ja part de sa Monarquia
d’Espanya, s’ambaixador mallorquí Joan Crespí ha de tornar a recordar an es
catalans que es mallorquins no són catalans. D’aquesta manera sa realitat
mallorquina, ja sigui en es si de sa Corona d’Aragó o sa Corona d’Espanya, la
torna expressar el 1517 en Joan Crespí a sa Cort Reial de Gant: “los conquistadors del Regne som
stats nosaltres mateixos qui romanguerem en aquell”. Amb
aquestes paraules en Crespí s’oblida de s’origen català i occità de sa majoria
des nous pobladors cristians, deixant ben clar que es qui habiten sa pàtria
mallorquina són mallorquins.
Durant s’Edat Moderna, època que
se caracterisa pes procés castellanisador de sa Casa d’Àustria se documenta per
primer pic es terme pàtria espanyola de sa mà de s’humanista valencià Lluís
Vives, quan l’any 1535 l’empra per xerrar a l’Emperador Carles des seu fill el
Príncep Felip: “al formar vuestro ánimo para las buenas costumbre, mereceré
bien de España, que es mi patria”. Aquesta denominació va més enllà
des concepte geogràfic, abraçant es component subjectiu diferenciador que emana
des qui se senten com una comunitat distinta d’altres, i que s’iguala a nació
espanyola, en es sentit d’una mateixa procedència. Una de ses primeres mencions
que trobam a sa nació espanyola ès cent any abans en es Concili de Constança de
1414 on ses nationes cristianes italica, germanica,
gallicana, anglicana i hispanica sa reuneixen
per acabar amb so Cisma d’Occident. Una nova referència la trobam el 1552 a
s’entrada del príncep Felip a Anvers (1549) on entre ets arcs de ses diferents
nacions hi ha es “triomphale de la nation espagnole”.
En es final des Regnat d’en Felip,
el 1596, per precisar sa condició d’estranger a les Índies neix es concepte
jurídic d’espanyol: “declaramos por extranjeros de los Reynos de las
Indias y de sus costas, puertos e islas adjacentes, para no estar, ni residir
en ellas, a los que no fueren naturales de estos nuestros Reynos de
Castilla, León, Aragón, Valencia, Cataluña y Navarra, y las islas de Mallorca y
Menorca, por ser de la Corona de Aragón”. Es fet que a sa declaració s’hi
excloguin ets altres territoris europeus de sa Monarquia (Portugal, Italia,
Paisos Baixos) i que se considerin com un tot es territoris aragonesos i
castellans, se’l pot considerar es primer reconeixement jurídic d’espanyol.
Emperò maldament s’existència des
concepte jurídic d’espanyol, es mallorquins segueixen considerant Mallorca sa
seva pàtria. Ès s’humanista
llucmajorer Miquel Tomàs de Taixequet qui fa referència a sa pàtria
mallorquina per xerrar de ses llibertats que gaudeixen es mallorquins. L’any
1556 publica a Bolonya ses “Orationes duae civiles” on proclama sa llibertat com un valor bàsic
de s’homo i des països. I per fer-ho recorda ses vivències de sa seva pàtria: “He nascut lliure i en una pàtria libèrrima”.
Durant es procés castellanisador des Comte-Duc d’Olivares hi continuam trobant
mencions a sa nació mallorquina. Amb s’objectiu de recordar i ressaltar ses
gestes des compatriotes mallorquins es Jurats encarreguen l’any 1593 an en Joan
Binimelis sa primera “Història del regne de Mallorca”. Aquesta
necessitat de realçar sa realitat mallorquina se troba present a tota s’obra: “entre
altres obligacions que tenim los hòmens, una y no de las menors, ès la que
tenim a nostra pàtria”. Es cronistes posteriors segueixen en sa
mateixa línia d’en Binimelis.
Així ho fa el 1633 en Dameto, qui
manté una realitat mallorquina diferenciada en es si de sa Monarquia d’Espanya
afirmant que “aunque estas islas estén sujetas a la Corona real de España
(...) con todo esto no dejan de tener una sombra y representación de república
libre, por los muchos y extraordinarios privilegios y franquezas”.
Novament aquesta diferenciació mallorquina en es si de Monarquia d’Espanya surt
a la llum amb sa denominació de nació
mallorquina. L’any 1652 en Vicenç Mut publica sa seva Història de
Mallorca amb s’objectiu de que es mallorquins tenguin “la memoria de los
ejemplos que les han dexado sus Padres, y para tan gloriosa Nacion ha
importado saberlos, porque saben imitarlos”. Posteriorment trobam altres
relats i cròniques de s’història mallorquina, com ès sa “Relación verdadera
de lo que han obrado las tres Esquadras de navios de guerra del Reino de
Mallorca” de l’any 1659 on se narren ses gestes de s’esquadra mallorquina “que
declaradamente favorece los designios desta nacion Mallorquina”.
A
partir des segles XVIII, ses reformes econòmiques, fiscals i socials impulsades
pels reis borbons Felip V i Ferran VI ses institucions mallorquines inicien sa
seva integració a sa xarxa institucional castellana que va configurant una nova
Espanya uniformisada i centralisada. A aquest procés uniformisador se li
afegeix sa memòria colectiva mallorquina d’aquelles empreses exteriors
religioses i bèl·liques en que es mallorquins han participat amb els reis de la
Casa d’Àustria i també amb sos monarques borbons.
Però
no ès fins es regnant d’en Carles III que apareixen es primers documents on
s’afirma que es mallorquins se consideren part de sa nació espanyola. Es primer
ès es Manifest de l’any 1773 que es xuetes mallorquins envien an el Rei
reclamant es dret a ser tractats com a la resta de mallorquins. En ell
exigeixen aquest dret ja que són “españoles de nación y
católicos de profesión por la Divina Misericordia”. Un altre escrit que
trobam ès sa carta del 1779 des Secretari d’Estat d’en Carles III, es Comte de
Floridablanca, on inclou es mallorquins a una pàtria comuna, s’espanyola. Es
Ministre se dirigeix an ets armadors mallorquins Cortès i Fortesa amb motiu de
sa seva contribució corsària an es servici de sa Corona “para perseguir a
los enemigos de su patria”. De totes maneres ses mencions a sa nació
mallorquina continuen. L’any 1755 s’il·lustrat mallorquí Bonaventura Serra a sa
seva obra “Glorias de Mallorca” versiona s’obra d’en Benito Feijoó “Glorias
de España” referida a sa cultura espanyola. Per tractar diversos aspectes
de sa cultura mallorquina, fa menció altre pic de sa secular nació
mallorquina.
Durant
sa Guerra d’Independència (1808 – 1814) Mallorca se converteix en un refugi pes
compatriotes espanyols, en una presó de soldats francesos, i en un territori
espanyol que aporta efectius pets exèrcits que lluiten a sa Península. Sa
guerra contra en Napoleó fa que Mallorca hagi de fer front a contínues
contribucions per satisfer ses necessitats de sa guerra. A sa queixa aixecada
l’any 1811 pes Síndic Forà Antoni Pons contra una nova talla a sa Part Forana
se xerra altre pic de Mallorca com a part integrant de sa nació espanyola: “Mallorca,
hablemos con ingenuidad, no puede sobrellevar un peso que seria insorportable
aun para la Nación entera en el estado de languidez y abatimiento en que
se halla”. En plena Guerra d’Independència contra es francesos, es diputats
espanyols, on s’hi compten es cinc representants baleàrics, atorguen l’any 1812
a ses Corts de Cadis sa “Constitución Política de la Monarquía española”.
En es seus articles se troben mencions explícites a sa nació espanyola —“1.
La nación española es la reunión de los españoles de ambos hemisferios”—
on, naturalment, sa nació mallorquina hi forma part indiscutible i inseparable.
No hay comentarios:
Publicar un comentario